מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית

אגף א' אומנויות

share
שתפו עמוד:
אגף א' אומנויות

דבר המנהלת

אגף אומנויות שואף להיות ראש חץ של חדשנות, יצירתיות ופיתוח רעיונות פדגוגיים שיוצאים מהקופסא תוך כדי נגיעה רב חושית בגרעין נפש האדם באמצעות האומנויות השונות. מקצועות האגף: אומנות פלסטית, מוסיקה, מחול, תיאטרון, קולנוע ותקשורת (מדיה), הם עולמות של ידע ועושר תרבותי שמצד אחד עומדים בפני עצמם ומצד אחר נוגעים בעולמות ידע אחרים: היסטוריים, אזרחיים, מדעיים, טכנולוגיים וגופניים. האומנויות בעת העכשווית הן מולטי מודאליות בכך שהן מאפשרות עיבוד של מידע ממקורות מרובים כגון טקסטים חזותיים, שמיעתיים, חומריים וצורניים ליצירה מורכבת ורב ממדית. האתגר של החינוך לאומנויות בעת העכשווית הוא להשתמש בצורה משוכללת ומורכבת בכל סוגי המידע הזמינים לנו על מנת ליצור מהם אומנות מרגשת ומשמעותית.

באגף אומנויות ישנה התייחסות למגוון התרבויות הישראליות ורצון לחשיפה של יצירות מהאומנויות השונות הנוצרות על ידי אומנים ואומניות בעלי רגע תרבותי וזהותי מגוון.
החינוך לאומנויות בעת הזו שם לעצמו למטרה להעלות על נס את תרומתן התרבותית והאומנותית של קבוצות שבעבר לא קיבלו חשיפה מספקת.

מתודות ההוראה באומנויות הן מגדלור להתנסויות פדגוגיות יצירתיות, חדשניות שנוגעות באינטיליגנציות מרובות וביכולות לימוד מגוונות, כך שגם תלמידים שבמקצועות אחרים אינם באים לידי ביטוי יוכלו לחוות הצלחה, חדוות למידה והנאה.
תכניות הלימודים הכלליות והייחודיות באומנויות נועדו לקדם כל תלמיד בדרכו שלו החל מתלמידים ממרחבים גאוגרפיים ותרבותיים מגוונים, דרך תלמידים מחוננים ומצטיינים, תלמידי החינוך המיוחד ותלמידים ותלמידות מרקעים שונים. הוראת האומנויות מקדמת חתירה למצוינות, לעבודת צוות, ללקיחת אחריות אישית ומעניקה לתלמיד הרגלים התנהגותיים מקדמי הצלחה להמשך החיים.

ד"ר סיגל ברקאי,
מנהלת אגף א' אומנויות
המזכירות הפדגוגית

​חינוך לאומנויות בישראל

מכחולים

הדיון בקשר שבין חינוך לאומנות התעורר כבר בראשית ההגות הפילוסופית, בדיאלוגים של אפלטון. על אף שלרוב התקשה החינוך להכיר בתרומתה הייחודית להתפתחותם של היחיד ושל החברה, בשיח החינוכי של העשורים האחרונים נשמעים יותר ויותר קולות של הוגים הקוראים להפוך את האומנות, על סוגיה השונים, לחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים במערכת החינוך הציבורית.

לימודי האומנויות מזמנים חשיבה מסדר גבוה, חשיבה ביקורתית, פרשנית, אתית ואסתטית תוך התייחסות לממדים: האומנותי, הלשוני, היסטורי וערכי . לימודים אלה מתקיימים דרך הממד העיוני והממד המעשי, ביצוע ויצירה, לצד התאוריה המתקיימת בשעורי האומנויות וכן בשדות השיח והמרחב הסובבים את הלומד.

חינוך לאומנויות בישראל

צוות האגף