מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית
הצהרת נגישות

חזון ומדיניות

share
שתפו עמוד:
חזון ומדיניות

תוכנית חומש אגף אמנויות

תוכנית זו כוללת נתונים אודות חמשת תחומי הדעת הפועלים תחת האגף, וכן המלצות לחיזוק וביסוס הוראת האמנויות במערכת החינוך, על שלביה השונים.

תוכנית חומש אגף אמנויות

סדנאות חדשניות באמנויות בנייה והצטיידות

סדנאות האמנויות הן מקום שבו אפשר לפתח את הצד היצירתי, מקום שבו אפשר לפרוח ולהביע תחושות, מחשבות וגם רגשות. הסדנאות מציעות לתלמידים המשתתפים בהן מרחב לביטוי אישי, מקום שבו יוכלו לרכוש מיומנויות חשובות וכלים שימושיים, שישמשו אותם בעתיד.
התלמידים נחשפים לסגנונות אמנות שונים, למכשירים ולציוד שבו הם יכולים להשתמש ולהתנסות בטכניקות מסורתיות וחדשניות. הסדנאות נועדו לעודד את התלמידים לעסוק באמנות, בתרבות וברעיונות, להביע את מחשבותיהם, שאיפותיהם ודעותיהם בדרכים ייחודיות ומגוונות.
הקונספט מציע למנהלי בית הספר ולצוות הפדגוגי המקצועי תכנון ועיצוב של הסדנאות השונות בתחום האמנויות וכן פרוגרמת הצטיידות, דרישות ועלויות.

קיט סדנאות חדשניות באמנויות - בניה והצטיידות​

​הבוגר השלם - חינוך לאמנויות ובאמצעות אמנויות: ידע מיומנויות וערכים

נכתב ונערך ע"י דר' דייויד גרייבס

בפתחנו ניצב אתגר תרבותי ממדרגה ראשונה: בחינה מחודשת של התפיסה הערכית שלנו. לשמחתי, אחרים קוראים את המפה התרבותית כמוני. בשנת 2014 הוגשה תוכנית לאומית לחינוך לערכים ע"י אגף תכנים והשתלמויות של מינהל חברה ונוער ושל אגף חברה ורוח במזכירות הפדגוגית, בשם 'מובילים ערכים'. הרעיון המרכזי של התוכנית, שהוא רעיון מבורך באלף ברכות, הינו "לארוג" לימודי ערכים אל תוך האריג הכללי של שאר תחומי הלימוד בבתי הספר. כך מוצע, למשל, להשתמש בסיפורי תנ"ך כדוגמת סיפורו של אבנר בן נר כדי להעלות סוגיות רלבנטיות של נאמנות ובעיות מוסר בהקשרים צבאיים.

כך, עשרות רבות של ערכים ספציפיים, ערכים חברתיים, ערכים לאומיים, ערכים מוסריים וכו', ממופים על נושאי שיעור בתנ"ך, היסטוריה, גיאוגרפיה, ספרות, סוציולוגיה, אמנות ועוד. הצעתנו כאן לענין 'החינוך לאמנות כמודל לחינוך לערכים' מוצע מפרספקטיבה שונה תכלית השוני, ובא להשלים את התוכנית הקיימת, לא להחליפו.
תפקידינו כאן יהיה להבהיר, לנסח ולנתח את הנחות היסוד שלנו ביחס לערכים, ומשם להציע שיטות יישום שיטתיות ומנומקות לגבי צורת ההכרעה הערכית. אופן הטיפול בהנחות היסוד , כמו גם אופן ההוראה של צורת ההכרעה הערכית ניתנים להשגה מתוך הבנת האבולוציה של עולם האמנות.

האמנות כשפה - דר' דיוויד גרייבס
פלורליזם מוגבל
עולם האמנות כמוסד מכונן ערך
החינוך לאמנות כמודל

בתי ספר לאמנויות

(לבתי הספר היסודיים המקדמים חינוך לאמנויות)
בשנים האחרונות, הצורך לפיתוח ייחודיות בתי ספר הולך ומתרחב: הורים, מנהלים, ורשויות מחפשים מענה ללמידה חדשנית ובתי ספר רבים מקדמי אמנויות צמחו במחוזות ובמגזרים השונים והצליחו להפוך את בית ספרם למקום בו יצירה ולמידה הם תרבות ודרך חיים. לאור המציאות והדרישה למחוון בנושא, ניבנה על ידי אגף אמנויות בראשותה של הגב' מיקי בנאי ובשיתוף פעולה עם הוועדה לבתי ספר ייחודיים על אזוריים ומרחבי חינוך תחת אגף מופ ניסויים ויזמות מסמך הסדרת ההכרה בבתי ספר לאמנויות (מצ"ב), דרך מחקר, מפגשים ושיח עם מומחים, מנהלי בתי ספר לאמנויות ואנשי מקצוע מהשטח.

הנכם מוזמנים לעיין בעקרונותיו לשם הסדרה, הכוונה והקמה של בתי ספר נוספים. לתגובות ושאלות בתחום בתי הספר לאמנויות, הנכם מוזמנים לפנות לצוות אגף אמנויות, למפמ"רים המקצועיים או ישירות ללירון לבינגר המרכזת את הנושא בצוות האגף.
אנו יוצאים לדרך באמונה ששילוב האמנויות מעצים את ההתלהבות לידע ולברור ערכי אישי בכל תחומי החיים ולפיכך נותן מענה מיטבי ללמידה בתקופתנו אנו.

מסמך הסדרה - בתי ספר לאמנויות
מצגת מדיניות
בחינת הליכי קבלת תלמידים לבתי ספר לאמנויות

אתיקה בחינוך לאמנויות

התמודדות עם סוגיות אתיות היא חלק מעבודתם החינוכית של המורים בתחומי האמנות השונים. תחום האתיקה מתמקד בחיים הטובים הראויים לבני האדם בכלל ובדרכי ההתנהגות הראויות בפרט - ביחסים הבין-אישיים, החברתיים והמקצועיים. בדומה לשיח הרציונלי-מדעי בכללותו, גם בתחום האתיקה אין קופאים על השמרים, ולאורך השנים חלים שינויים רבים בסוגיות אתיות מרכזיות, כגון כבוד האדם, שוויון ערך האדם, חירויות הפרט, היחסים בין המינים, זכויות הילד, האוטונומיה של היחיד, החופש האמנותי ועוד. כמו כן מתקיים שיח תמידי על הגבולות הראויים בין הליבה האוניברסאלית של האתיקה (אדם באשר הוא אדם) לבין התפיסות האתיות השונות המושפעות מהמאפיינים המובהקים של התרבויות והחברות השונות (אדם כבן תרבות מסוימת).

להרחבה: אתיקה בחינוך לאמנויות

חינוך ראוי לאמנויות במאה ה-21​

מטרת מסמך זה היא להציג באופן שיטתי ומבוסס את תפיסת המדיניות של אגף אמנויות במזכירות הפדגוגית של משרד החינוך. האגף הוקם בשנת 2011, על מנת ליצור מדיניות כוללת ומתואמת לחמשת תחומי האמנות שנלמדים במערכת החינוך בישראל: אמנות חזותית, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ומחול. המטרה המרכזית שהוגדרה על ידי האגף היא ”שילובם של לימודי האמנויות כליבה מחייבת“ בכל מסגרות הגיל ובכל המגזרים נייר המדיניות נועד לבסס את הרציונל של מטרה זו, ולהציג את צעדי המדיניות הנגזרים ממנה.

להרחבה: חינוך ראוי לאמנויות במאה ה-21​