מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית
הצהרת נגישות

אגף א' תחומי בחירה, תחומים בינתחומיים ותוכניות ייחודיות (תבו"ר)

share
שתפו עמוד:
אגף א' תחומי בחירה, תחומים בינתחומיים ותוכניות ייחודיות (תבו"ר)

דבר מנהל האגף

"החינוך הוא הדרך, האדם – המטרה" - א.ד גורדון.

אגף תחומי הבחירה ורב תחומי נמצאים תחומי הבחירה בחט"ע הבאים: מחשבת ישראל ממלכתי, תושב"ע ומשפט עברי ממלכתי, לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, מדעי החברה, גיאוגרפיה, פילוסופיה וכלל התוכניות הייחודיות בהיקף 5 יחידות לימוד. בנוסף, נמצאים באגף זה תחומי החובה ביסודי ובחט"ב שאופיים הוא רב תחומי: תרבות יהודית-ישראלית (ממלכתי, א-ט), מולדת חברה ואזרחות (ב-ד) וגיאוגרפיה (ה-ט).
לצד תחומי דעת אלו, אחראי האגף על התחדשות הלמידה בחט"ב במקצועות הרוח, החברה והמורשת, בתי הספר המשלבים, המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים, החינוך הפיננסי.

לאגף תחומי בחירה ורב תחומי שני מוקדים השזורים זה בזה:

מוקד ראשון: בחירה. עיסוק בסוגיית הבחירה על כל מרכיביה החל מהשאלה כיצד מאפשרים לכל תלמיד ללמוד תחום הדעת או נושא המעניין אותו וכלה בשאלה מהי האסטרטגיה הנכונה להובלת תחום דעת שהינו בחירה תוך שמירה על מקצועיות, רלוונטיות ושיתוף בתי הספר.

מוקד שני: למידה חוצת תחומים. כיום, בתי ספר רבים בוחרים לבנות וללמד תוכניות לימודים חוצות תחומים. הסיבות לכך מגוונות אך ברור שבעתיד הנראה לעין יותר ויותר בתי ספר יצעדו בכיוון הזה. כדי שתהליך זה ייעשה באופן אחראי, מקצועי ומעמיק יש צורך לפתח תפיסה כוללת ומעמיקה לנושא הלמידה הרב-תחומית - תפיסה שתכלול: עקרונות לבניית תוכניות רב תחומיות; האופן בו ניתן לשמור על מיומנויות דיסציפלינריות בתוך תוכניות לימודים מסוג כזה; בחירת רעיונות גדולים משמעותיים ורלוונטיים; הכלים להם זקוקים בתי הספר כדי להיות מסוגלים לבנות ולהוביל תוכניות רב-תחומיות (הכשרות, ליווי, חומרי למידה, סיוע) ועוד.

הקשר בין שני מוקדים אלו ברור: שני מוקדים אלו הם פורצי גבולות וחורגים מתחומי הדיסציפלינות הקלאסיות. כך, תחומי האגף, מטבעם, גמישים יותר, אינם בהכרח מגודרים בגדרי הדיסציפלינה האקדמית אלא מחברים בין תחומים שונים וסובבים סביב רעיונות גדולים. יתרה מכך, בתחומים אלו מושקעים מאמצים רבים בעדכונם ושמירתם רלוונטיים לתלמידים.

"החינוך הוא הדרך, האדם – המטרה", אמר א.ד גורדון. אנחנו באגף תחומי בחירה ורב תחומי מבקשים את החיבור לחכמה האנושית, את החיבור לאדמה ולטבע, את החיבור לעם ומעל הכול את החיבור לאדם.

יובל סרי,
מנהל אגף א' תחומי בחירה ורב תחומי, המזכירות הפדגוגית

תחומי רוחב באגף

  • החינוך הממלכתי המשלב הינו מסגרת חינוכית המשותפת לתלמידים המקיימים אורח חיים דתי, חילוני ומסורתי, המטפחת את זהותה הייחודית של כל אחת מן הקבוצות בד בבד עם ביסוסה על התרבות היהודית ועל ערכי הסובלנות והאחדות הלאומית.

    בשנת 2008 תוקן חוק חינוך ממלכתי, תשי"ג 1953 - ונקבע כי בתנאים מסוימים יוכל שר החינוך להכריז על מוסד חינוך ממלכתי רשמי ממלכתי או ממלכתי-דתי לדרגות הכיתות א'-ט' שהוא מוסד חינוך ממלכתי משלב.

    מוסד חינוך "ממלכתי-משלב" הינו מוסד חינוך ממלכתי או ממלכתי- דתי המשלב בתוכנית הלימודים ובאורח החיים שלו לימוד מקורות יהודיים וציוניים בהיקף רחב ובאופן מעמיק, בשימת דגש על העיסוק בזהות היהודית והציונית ועל חינוך לערכי הסובלנות במורשת ישראל ולקיום חיים משותפים וברית ייעוד וגורל בין כל חלקי העם בישראל ובתפוצות.
    הצוות החינוכי יעודד שיח פורה בין התלמידים והבעה של מגוון קולות ודעות בכיתה, תוך מתן מקום לשונה ולמשותף, טיפוח חשיבה ביקורתית וכל זאת, תוך הקפדה על שמירת כבודם של המשתתפים בשיח ושל הנזכרים בו.

    התנאים להכרה כבית ספר משלב מפורטים בחוזר מנכ"ל "החינוך הממלכתי המשלב – הנחיות לבתי ספר המבקשים להיחשב בתי ספר משלבים".

    פדגוגיה ואורחות חיים בבית הספר

    תוכנית הלימודים בבתי הספר של החינוך המשלב

    תגבור לימודי היהדות והציונות מתווסף לתוכניות הלימודים הרשמיות של משרד החינוך, ואינו מחליף אותן וזאת תוך מתן מענה בתוכן ובדרכי הלימוד לצרכי האוכלוסייה המגוונת של בית הספר והשקפת העולם של משפחות התלמידים.
    לימודי היהדות והציונות והעיסוק בזהות היהודית מתקיימים הן במסגרת הלימודים הפורמאלית והן בתחום הבלתי-פורמאלי, תוך עידוד שיח פורה בין התלמידים וטיפוח מגוון הקולות והדעות.העיסוק בזהות יהודית בא לידי ביטוי הן באורח החיים הבית-ספרי, המבוסס על הלוח העברי-היהודי והישראלי ועל טקסים, אירועים ומנהגים הקשורים אליו, וכן במסגרות כמו בית מדרש בית-ספרי וקהילתי, סיורים לימודיים בנושאי זהות יהודית-ישראלית.

    בתי ספר המוכרים כמשלבים יהיו זכאים לתקציב תוספתי בשעות שבועיות בכפוף לקיום תקציב כנדרש לטובת הנושא ובהתאם לשיקול דעתו של הממונה.

    הנהלת בית הספר

    מנהלי ומנהלות בתי הספר נדרשים להשקפת עולם פתוחה ופלורליסטית ולראייה רב־צדדית של המציאות הישראלית והיהודית, מתוך ידע מעמיק במקורות היהדות ובנושאים ציוניים. עליהם גם להיות בעלי יכולת גבוהה בפתרון קונפליקטים ונכונות להתעמת ולהתמודד עם סוגיות ועם דילמות ערכיות כבדות משקל.

    רכז היהדות

    כל בית ספר ממנה איש או אשת צוות לתפקיד "רכז האמון על ריכוז הנושא ועל קידומו. הרכז עובד בשיתוף פעולה עם מחנכי הכיתות, עם רכזים של תחומי דעת נוספים, עם גורמי חוץ רלוונטיים ועוד. הרכזים אחראים, לצד המנהלים, על הטמעת אורח החיים המשלב בבית הספר ועל ריכוז הפיתוח של תוכנית הלימודים הבית ספרית המשלימה על פי המתווה שלהלן, וכן על יישומה השוטף בבית הספר.

    הצוות החינוכי

    חברות וחברי הצוות החינוכי יהיו בעלי השקפת עולם פלורליסטית, יחנכו לערכים יהודיים וציוניים, לשוויון ולסובלנות כלפי בעלי זהויות דתיות מגוונות ויקבלו על עצמם את הקווים המנחים של החינוך המשלב.

    פיתוח מקצועי

    על הצוות הבית ספרי לעבור השתלמויות רלוונטיות לחינוך המשלב במהלך שלוש השנים הראשונות מיום קבלת המעמד המשלב לבית הספר. ההשתלמויות תהיינה במסגרת המתווה לפיתוח מקצועי של "אופק חדש". ההכשרה תתבסס הן על העמקת הידע בתחום לימודי היהדות הן על גיוון דרכי ההוראה בהלימה לחינוך המשלב.

  • המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במזכירות הפדגוגית מופקד על החינוך לדמוקרטיה ולחיים משותפים בכלל מערכת החינוך, על כל מגזריה וגילאיה, ברוח דו"ח ועדת קרמניצר, הרואה את החינוך לאזרחות כמכוון לשילוב ולהשלמה בין יסודותיה היהודיים והדמוקרטיים של המדינה.

  • למידה חוצת תחומים מכוונת למכלול העולה מתוך תחומי דעת שונים ומאפשרת ללומדים להכיר תופעה, אירוע או מצב מכמה נקודות מבט מתחומים שונים. על ידי כך הלומדים מבינים את הדברים בהקשר רחב ומתוודעים אל המכלול כולו.

  • תוכנית לימודים ייחודית היא תוכנית לבגרות שבית ספר יוזם ומפתח בעצמו או בשיתוף עם גורם חיצוני. חיזוק אוטונומיה הפדגוגית בבתי הספר הוא אחד מהיעדים של מערכת החינוך כיום. כתיבה והפעלה של תוכנית לימודית ייחודית היא אחת הדרכים האפשריות למימוש ולהעצמה של אוטונומיה פדגוגית בבית הספר. תוכנית לימודים ייחודית מאפשרת למורים בחטיבה העליונה לפתח וללמד תוכנית לימודים בתחום לימודי אותו הם מעוניינים לפתח בבית הספר ולבחון את תלמידיהם בבחינת בגרות שנכתבת ונבדקת על-ידם. על התוכנית להתבסס על תוכן ייחודי או על דרכי הוראה-למידה-הערכה ייחודיות (כלמידה חוץ-כיתתית, הוראה בקבוצות, הערכה בתלקיט) או על שילוב של שניהם.

  • דגל ישראל

    עם אחד, זה כל הסיפור - משלימים את הפרקים החסרים בסיפור של כולנו
    משרד החינוך מיישם את מסקנות ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח במערכת החינוך.

  • מטבעות

    בעולם המודרני הגלובלי האדם הבוגר נדרש להחלטות פיננסיות מורכבות רבות.
    חינוך פיננסי נועד לסייע לתלמידים לפתח ידע, כישורי חיים ומיומנויות בתחום האוריינות הפיננסית שיסייעו להם להתנהל בבוא העת בעולם זה.

    אוריינות פיננסית היא ידע והבנה של רעיונות ומושגים פיננסיים, כגון ריבית ואינפלציה; ושליטה במיומנויות כלכליות בסיסיות ויישומן בהתנהלות קונקרטית.

יובל סרי

מנהל האגף

צוות האגף