מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית
הצהרת נגישות

אגף א' שפות

share
שתפו עמוד:
אגף א' שפות

חזון וערכים

"מי שאינו יודע שפות זרות, אינו יודע דבר על שפתו עצמו" (יוהאן וולפגנג פון גיתה)
השפה מייחדת את האדם משאר הבריות ומאפשרת לו לבטא את עולמו הפנימי, את מחשבותיו ואת שאיפותיו. השפה מקשרת בין בני אנוש ועליה נבנים נדבכים של תרבות ושל מורשת, של זיכרון היחיד ושל זיכרון הדורות. ישראל הינה מדינה רב-לשונית ורב תרבותית, ובהיותה מדינה קולטת עליה, יש ניסיון לשמר בה את השפות השונות של כל קבוצות האוכלוסייה. השפות מציגות היבטים תרבותיים, פוליטיים והיסטוריים של החברה בה הן נוצקו. על כן, חשוב במערכת החינוך להגביר את המודעות למגוון הלשונות הרב ולאינטראקציה ביניהן. 

בחוזר מנכ"ל כתוב: "ידע לשוני דרוש למטרות של ניהול הצרכים הרשמיים של המדינה, ללכידות חברתית ולשיתוף פעולה כלכלי, מסחרי, טכני ועסקי, וכן כדי לפתוח פתח לתרבויות חדשות. לפיכך, מן הראוי שבוגרי מערכת החינוך במדינת ישראל יהיו בעלי כשירות לשונית במספר רב של שפות". (חוזר מנכ"ל נ"ה/10, 1 ביוני 1995). אגף שפות מאגד בתוכו את העברית והערבית כשפות אם (שפות ראשונות) וכן את כל השפות האחרות הנלמדות במערכת החינוך בכל המגזרים. האגף מוביל את תוכניות הלימודים ואת תהליכי ההוראה וההערכה בשפות הבאות (לפי א-ב): איטלקית, אמהרית, אנגלית, גרמנית, יידיש, סינית, ספרדית, עברית לשון והבעה, עברית (למגזר הדרוזי והצ'רקסי), עברית (למגזר הערבי והבדואי), ערבית ועולם הערבים והאסלאם (למגזר היהודי), ערבית (למגזר הדרוזי והצ'רקסי), ערבית (למגזר הערבי והבדואי), פורטוגזית, צרפתית ורוסית. השפות המופיעות באתר זה הן השפות היחידות שניתן להיבחן בהן בבחינת בגרות. כל שפה כוללת בתוכה הן את ההיבטים הלשוניים-תחביריים והן את ההיבטים התרבותיים-מורשתיים, והיא נלמדת הן באופנות הדבורה והן באופנות הכתובה. המודעות לשפות וידיעת השימוש בהן מהוות בסיס לשיח בין-אישי, לאינטראקציה חברתית ולגשר בין עמים ובין תרבויות. בכוחן להביא לסובלנות ולהבנת השונה והאחר - הפרטי והלאומי. מטרתו של אגף שפות היא לתת במה לכל השפות הנלמדות במערכת החינוך, להבליט את המשותף להן ואת השונה ביניהן, להציע תשתית לתוכניות לימודים ולפיתוח חומרי למידה בשפות, לשכלל דרכי הוראה-למידה ודרכי הערכה, וליצור בסיס לדיאלוג בין העוסקים בשפות באשר הם במערכת החינוך.

​מהנעשה באגף

באנגלית הבינה המלאכותית עזרה לנו לכתוב טקסטים ב-WhatsUp Project. לדוגמה, ביחידה על אירוויזיון 2023 ה-AI עזר ליצור פעילויות של אוצר מילים והשלמת מילים חסרות במשפטים ומשחקים שונים על ידי התאמת מילים והגדרותיהן או תרגומן. בנוסף, יצרנו בוט (נועה קירל) בכלי AI שמדמה דמויות מפורסמות כך שתלמידים ישוחחו או יתכתבו איתן (יש להירשם לכלי). בנוסף, יצרנו ספרון דיגיטלי מבוסס בינה מלאכותית שמתקשר לנושא של חד-קרן ומאפשר לשוחח עם החד-קרן ביחידה על אירוויזיון 2023 - נועה קירל.

ביקור ד"ר ציונה לוי, מנהלת אגף שפות, ותומר בוזמן, מפמ״ר עברית, בבתי הספר לילדי שדרות וקריית שמונה (המפונים בעת המלחמה) בעיר אילת

במסגרת מתן מענים לימודיים לתלמידים שעברו משבר, ביקרנו בבתי הספר שהוקמו לטובת תלמידים מפונים באילת. ביקרנו בבית הספר שהוקם לילדי קריית שמונה, מכיתה א' ועד יב' ובקמפוס החדש שהוקם לשני בתי ספר לתלמידי שדרות, ממלכתי ודתי. למדנו על תפקידי המינהלת, מטעם משרד החינוך, המרכזת את פעילות הזרועות המטפלות בכלל צורכי התלמידים. בנוסף, עמדנו על צורכי מורים במקצועות השפה. הייתה לנו הזדמנות חשובה גם לסייע למורים במצב המורכב שבו נמצאים ללא חומרי למידה וכן למורות חיילות ומתנדבים נוספים.

מדברים חדשנות

ג'ף בראון, מורה לשפות, מספר לנו איך ניתן לרכוש שפה חדשה בדרך אחרת. יחד עם פרופסור סטפן קרשן מומחה לשפות הוא מציג את הדרך בה הוא רכש שפה חדשה, במקרה זה ערבית. ג'ף מעלה שאלות חשובות לגבי רכישת שפה: כיצד תינוקות רוכשים שפה? מה המקום של למידת דקדוק בתהליך רכישת שפה? מה ההבדל בין למידה ורכישת שפה? האם כדאי לתקן תלמיד שמדבר? מה קרה בניסוי בקורסי הגרמנית? כמה שעות לוקח ללמוד שפה חדשה?למה מגזינים כ"כ חשובים לרכישת שפה? מה זה TRPS? מדוע למידה בחברותא חשובה? האם השימוש ב-Rosetta Stone אפקטיבי?

תלמידים מדברים

בעלי תפקידים בתחומי הדעת באגף א' שפות

אחראי במטה תוכניות לימודים

מנהלי תחומי דעת במטה