מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית
הצהרת נגישות

תוכניות יחודיות

share
שתפו עמוד:
תוכניות יחודיות

שישי תרבות - בית ספר כמרחב תרבותי להעצמה

להקה

תוכנית רב תחומית להעשרה בימי שישי המביאה לידי ביטוי העצמה של תלמידים יוצרים, מפגשי אמנות עם קהילות מתוך ומחוץ לבית הספר.
התוכנית מיועדת לגילאי יסודי וחט"ב בתחומי האמנויות: אמנות חזותית, מחול, מוסיקה קולנוע ותיאטרון.

במה לאמנויות

תוכנית בינתחומית להעצמה באמצעות אמנויות לתלמידי מב"ר ואתגר בשכבה י'

התכנית מבססת על החינוך לאמנויות כמנוע אישי וחברתי וכן ככלי המסייע בפיתוח חוסן רגשי ומקדם מיומנויות השתלבות עבור תלמידים נוער בסיכון. המיזם נשען על התפיסה כי בכוחן של האמנויות לזמן כלים בכדי לגבש מחדש את עצמיותו של התלמיד מתוך חומרי חייו ונתוני סביבותיו.

התכנית משתמשת בכלי הפדגוגיה הטיפולית להעצמה רגשית, לגילוי כשרונות חבויים, וביטוי אישי ופועלת בגישה בינתחומית סביב "רעיונות גדולים" ובלמידה סדנאית וחוויות. המיזם הינו פרי שיתוף פעולה בין אגף אמנויות ואגף שח"ר.

​אמנויות מעצבות חברה

רקדנים

התכנית החברתית ללימודי אמנויות בחט"ב - יחידות סמסטריאליות בחתך רב גילאי

במסגרת המדיניות לקידום החינוך לאמנויות במערכת החינוך ומהתבוננות על לימודי האמנות בשלבי הגיל השונים, ניכר שבבית הספר היסודי מתקיימת למידה והכרות עם מקצועות האמנויות של האמנות כתרבות וכתחומים הנלמדים בראיה בינתחומית. 

(הפורמאלי והבלתי פורמאלי) בחטיבה העליונה, המגמה היא הסללה לכיוון התמקצעות במגמות, מוזיקה, תאטרון, מחול קולנוע ומדיה ואמנות חזותית. לעומת זאת בחטיבות הביניים נוצר וואקום בתחום לימודי האמנויות השונים. לתלמיד בחטיבת הביניים יש צרכים ייחודיים עליהם תחומי האמנויות ואופן הוראתם עשויים לתת מענה: משמעות ופיתוח יכולת ההתבוננות הפענוח וההבעה, פיתוח כשרים וכשורים חברתיים, חשיבה ביקורתית מאפיינת גיל ואפשרות ללמידה התנסותית מתוך בחירה לצורך פיתוח העדפות, נטיות וכישרונות התלמיד לקראת בגרות.

בעקבות כך פותחו על ידי אגף אמנויות במזכירות הפדגוגית, המפמ"רים וצוות המדריכים יחידות הוראה באוריינטציה חברתית ערכית "אמנויות מעצבות חברה" בעידוד המנכ"ל הוקצו שעות תוספתיות לפרויקטים חברתיים, קהילתיים וסביבתיים בתחומי האמנויות בחטיבות הביניים ברחבי הארץ. בבסיס התכנית החברתית ניצבת התפיסה של החינוך לאמנויות כמנוע לשינוי חברתי. דרך החינוך לאמנויות מבקשת התכנית להצביע על חשיבותן של האמנויות לחברה, לעמוד על יכולתה לייצג, להעצים ולהעשיר זהות ותרבות וכן לבסס את חשיבותה הקריטית של ההשקעה באמנויות במציאות החברתית והחינוכית הנוכחית בישראל.

מטרות התכנית
  • לחשוף את תלמידי חט"ב לכל תחומי האמנויות, בראיה חברתית, באמצעות יחידות סמסטריאליות רב גילאיות וממוקדות תוכן.
  • למצוא חיבורים וקשרים, בין כל תחומי האמנויות ובין תחומי הדעת לעשייה דינמית מלהיבה ומעוררת השראה המשנה אוירה, סביבה ואקלים חינוכי.
  • ליזום פרויקטים פורצי דרך, המתכתבים עם האמנות המקומית והעולמית.
  • לקשור קשרים למעורבות הדדית של הקהילה לביה"ס בתאום עם מוסדות לאמנות פורמליים ובלתי-פורמליים (מוזיאון, קונסרבטוריון, מתנ"ס, מרכז פיס, אולמות קולנוע).

תחום האמנות החברתית מתפתח מאד בעשורים האחרונים. פרויקטים ומיזמים המשלבים אמנות, חברה וקהילה מתחוללים ברחבי העולם, תערוכות אמנות חברתית רבות נערכות וכן מתקיימים קורסים, מחקרים וימי עיון מקצועיים. התחום גדל ומתפתח כדרך חדשה של פעולה אמנותית, של ביטוי קבוצתי וקהילתי, ואף כדרך ליצירת שינוי חברתי. ניתן להגדיר את שגשוגה של האמנות החברתית כשינוי פרדיגמה, כמפנה כולל בתפיסתה של האמנות, תפקידה ומקומה בעולם.

המרכיב החברתי באומנויות מהווה הזדמנות חינוכית ללמידה אקטיבית, בשותפות קרובה "עם" הקהילה והקהל. זהו גם שינוי בתפיסת תפקידו של האמן ומעורבותו החברתית ושינוי בתפיסת היצירה כפעולה משותפת, דיאלוגית, ובעיקר כפעולה חברתית. במסגרת פרויקט אומנויות מעצבות חברה מתקיימים עשרות פרויקטים בחטיבות ביניים ברחבי הארץ, אשר מקיימים שיתופי פעולה מגוונים בין תלמידים, בתי ספר וקהילות, ומחברים בין תלמידים, קהילות וקהל באופנים חדשים, המאפשרים שינוי וגיבוש של קשרים ושותפויות חדשות.

מטרתו של הפרוייקט לנצל את ההזדמנות החינוכית הטמונה באמנות החברתית, לטפח קשרים אלו ולזמן הזדמנויות לתלמידים להיות שותפים פעילים במרחב הציבורי בעזרת תהליכים השתתפותיים ולמידה מבוססת פרויקטים וכך ללמוד על מקום, על זיקה ועל שייכות ולתרום לגיבוש הקהילה.

בהזדמנות זו אנו מבקשים להודות לכל השותפים לפיתוח המיזם, מפקחים, מנהלים, מדריכים, מורים ובפרט התלמידים המיישמים את הפעילות החברתית בקרב ביה"ס והקהילה.

השואה בראי האמנויות

ערכה זו מזמנת מפגש ייחודי להיכרות עם יוצרים ויצירותיהם, ללמידה של נושאים מורכבים ולעיתים גם טעונים. למעלה מ-100 יוצרים ויצירותיהם: דמויות מרקדות, קולות ונגינה, ציורים, תמונות וסרטים בכל אחד מחמשת תחומי האמנויות: אמנות חזותית, מחול, מוסיקה, תיאטרון וקולנוע. מבחר יצירות המחיות את ההיסטוריה בהקשרים רחבים של אמנויות, תרבות, מציאות וסיפור חייהם מנקודת מבטם של היוצרים. הביטוי האישי של האמן בהקשר לתקופה, למקום, לתרבות ולחברה בה הוא יוצר שזורות בנופי נפשו וילדותו.

בכוחה של יצירה ויוצרה לתרגם את מה שנראה אכזרי עד אימה להיות מצחיק, לצבוע את הכאב באהבה, את הבדידות להפיג בשירת המקהלה, לייצר יופי מתוך המכאובים, ומתוך הטירוף להציף חמלה. ילדים שבמשך תקופות ארוכות נאלצו להיות בלתי נראים והיצירה הייתה עבורם המקום להשתעשע, לחפש ולמצוא חברים, נערות ונערים שהפכו באחת לבוגרים ואנשים מבוגרים - בעבור כולם כאחד, היצירה הייתה הפתח לחוות ולהיות. ערכה זו היא בעבורם, מקום לסיפורם וליצירותיהם שלעולם לא יאבדו.

בערכה זו מגוון של כ-100 יצירות משנות העשרים של המאה הקודמת ועד לזיכרון השואה בחברה הישראלית העכשווית. היצירות נבחרו מחמישה תחומים: אמנות חזותית, מחול, מוסיקה, תיאטרון וקולנוע, והן משלוש תקופות: טרום שואה, השואה ולאחר השואה. יצירות של נשים וגברים, יהודים ולא יהודים, ממקומות שונים ובטכניקות מגוונות. ביצירות שנבחרו ניתן דגש מיוחד לשני נושאים מרכזיים: מנהיגות וזיכרון אישי וקולקטיבי. היצירות הן ביטוי לרוח האדם, לתקופה או לגעגועים למה שהיה כל אמן בשפתו, כל אמן בראי נפשו וכפי שחווה את האירועים. ביטוי אנושי ותיעודי של אמנים שחוו את השואה, בני הדור השני לשורדי שואה ואמנים אחרים המגיבים לאירועי השואה כאירוע אנושי עצום. היצירות נבחרו באופן שיתאים ללומדים בחטיבה העליונה מבחינת התיאור, התוכן ויכולתם של הלומדים לעמוד על המשמעויות והמסרים.
השואה באי האמנויות - לערכה המלאה​

​הוראת אמנויות בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים

אגף אמנויות בשיתוף עם אגף חינוך מיוחד ועם שפ"י (שירות פסיכולוגי חינוכי), וכן עם האגף למחוננים, רואה בשילוב הוראת האמנויות בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, את אחד הדברים המרכזיים, ושם לו למטרה לתת מענה הולם ומותאם לכלל התלמידים הלומדים אמנויות בכל הגילאים. 

האמנויות בבתי הספר הן שפה הכרחית דרכה תלמידים מבטאים את עצמם ואת עולמם הפנימי. הביטוי הרגשי והקוגניטיבי מתפתח באופן מובהק כאשר עוסקים באמנויות וניתן לראות לא פעם כי ילדים המתקשים להביע את עצמם בכתה, מתקשים בלימודים או נחשבים בעייתיים בהתנהגותם – מבטאים עצמם באופן מרגש ועמוק באמצעות האמנויות.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים, חווים לא פעם, באופן מיוחד, חוויות מתסכלות וחוסר הצלחה. האופי המיוחד של שיעורי אמנויות המתקיימים בדרך פדגוגית ודידקטית מקצועית בתחום הדעת, מאפשרים לעבד תכנים לא מודעים וחבויים, ובכך בתהליך זה, מתאפשרת למידה מעמיקה ומתהווים תוצרים אשר לא היו נוצרים בדרך אחרת. חשוב להדגיש כי הוראת אמנויות היא תחום דעת כשאר תחומי הדעת, ואין מדובר בהתערבויות טיפוליות (המורה איננו מטפל).

חשוב מאד שהמורים המלמדים יעברו הכשרה הן בהוראת תחום הדעת והן בחינוך מיוחד.
התמודדות עם אוכלוסייה הטרוגנית מבחינת צרכי התלמידים, אף יותר מאשר בתחומי דעת אחרים, מערימה קשיים ואתגרים מיוחדים, והתאמה של החינוך המיוחד והחינוך לאמנויות היא דבר מרכזי שחייב לבוא לידי ביטוי בהכשרת המורה. לשם כך אנו מקיימים פיתוח מקצועי, שיח מתמיד ומפגשים.

חוברת משיקים - אמנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה, בהשקה לתחומי הדעת.

דוגמאות לבתי ספר יסודיים

דוגמאות לחטיבות ביניים

דוגמאות לחטיבה עליונה

​מה בין ירושלים, תהילים וש"י עגנון?!

ירושלים

אמנם כל אחד מהם הוא עולם ומלואו העומד בפני עצמו, אבל השנה, בשנה מיוחדת זו, חיברנו ביניהם.

לציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים ולשחרור ירושלים, יובל לזכייתו של ש"י עגנון בפרס נובל, חברנו לקריאה משותפת של תהילים עם מיזם 929 ומצאנו עוד חמישים סיבות לפחות לקשור בין תהילים, ירושלים, ש"י עגנון והאמנויות. 

במהלך השנה שולבו ונלמדו נושאים אלה בבתי ספר רבים ובמגמות האמנויות בחטיבות העליונות ומלאו תפקיד מפתח בהעמקת הידע על כל נושא בנפרד, על שניים מתוכם והיו כאלה שיצאו למסע מרתק ששילב קשרים וחיבורים מרגשים גם בין שלשת הנושאים. אחרי שנה של עבודה בה תלמידים רבים נחשפו ליצירות בנושאים אלה ואף יצרו בעצמם, סיכם אגף אמנויות, בחמישה מופעים, את העשייה הענפה. המופעים נערכו בירושלים, במסגרת שבוע ירושלים, ולקחו בהם חלק אלפי תלמידים. את אירועי האגף בשבוע ירושלים פתחו שני אירועים בינתחומיים.

הראשון חיבר בין ירושלים תהילים וש"י עגנון באמנויות והשני נוצר בהשראת המחזה בוסתן ספרדי כהוקרה לפועלו של יצחק נבון נשיאה החמישי של מדינת ישראל ושר החינוך והתרבות, אשר אישיותו מעוררת ההשראה מהדהדת גם בעשייתו האמנותית. במופעים הציגו תלמידי מגמות האמנויות, מבחר קטעים מלאי אהבת אדם וחגיגת החיים תוך מתן דגש על המפגשים הבין תרבותיים המתקיימים בירושלים וזאת במגוון צבעים, שירה, מוזיקה, מחול ותאטרון.

בתחום האמנות החזותית, נפתחה במוזאון ישראל תערוכה שעסקה בפניה הרבות של ירושלים. בתערוכה הושקו פסלי ענק שנוצרו בבתי הספר ברחבי הארץ. בתחום התאטרון הציגו מאות תלמידים סצנות ממחזות הנוגעים לירושלים והשתתפו בסדנאות אמן בהנחיית שחקני תאטרון ירושלמי.
בתחומי המוסיקה והמחול נערך האירוע הבינתחומי המרהיב והחגיגי "לך ירושלים". באירוע לקחו חלק מאות נגנים ורקדנים מלהקות, הרכבי ביצוע ומהתזמורת לאומית.

ערכת הלימוד בה נעזרנו ובאמצעותה הטמענו השנה את הנושא, נכתבה ונאצרה ע"י מומחים בחמשת תחומי האמנויות באופן שיתאים לומדים. התכנים והיצירות נבחרו במטרה "לדבר אל לב בני העשרה" ולעורר אותם לחשיבה ולעשייה, לדיון וליצירה בהשראתן. הקורא ימצא באופן מובנה בכל פרק, רקע ופרטים על היוצר ועל היצירה, על ההקשר שלה ועל מקורות ההשראה שהתלוו אליה. בחלק ניכר מן היצירות לא ניתן להפריד בין "תהלים" ובין "ירושלים", עגנון משוטט בנופי ירושלים, גר בה ויוצר בה

תודתי נתונה לכל השותפים לעשייה שנרתמו למשימה ויחד יצרו חיבור מדהים בין ירושלים, תהילים, עגנון ואמנות. בכל פעם אני נפעמת מחדש מהעובדה שלמסע האמנויות המשלב תיאוריה וביצועים יוצאת קבוצה גדולה של מחנכים שונים ומגוונים המגיעים מעולמות שונים מטאפוריים וגאוגרפיים. מורשת האמנותית והעשייה החינוכית מלכדת את כולנו למשימה חשובה מאפשרת לתלמידים הכיר תרבות, נופים, אמנים ואופקים חדשים.

תודה מיוחדת לגב' מרים בלומנטל, מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית ומיזם 929, על ההשראה ועל תרומתם המשמעותית להשלמה מקצועית של ערכה זו. שלמי תודות מיוחדות לגב' יעל מירו אשר בלעדיה פשוטו כמשמעו ערכה זו לא הייתה רואה אור. בחריצות ובענווה, במקצועיות האופיינית לה, הושלמה הפקת הערכה, ועל כך תודה לה מעומק ליבי.

תבוא הברכה והתודה על כולכם,
ד״ר נורית רון,
מנהלת אגף א׳ לאמנויות ומפמ״ר מחול לשעבר

המפה החברתית

מפה

מיזמי אמנות ברחבי הארץ בדגש על המרחב הציבורי והתרומה החברתית

הפרויקט ממפה וממקם פרויקטים, מיזמים ופעולות של אמנות חברתית ברחבי ישראל בשנים האחרונות. אמנות חברתית מוגדרת כאמנות מעורבת בקהילה, אמנות העוסקת בפעולות, בשיח ובשיתופי פעולה שונים עם הקהילה, והיא אינה עוסקת בהכרח בייצור של אובייקטים של אמנות.

מטרתה של המפה החברתית הינה להנגיש מידע וידע על אמנות חברתית למען קהילת המורים, האמנים והתלמידים העוסקים באמנות, וכן למען קהל צרכני האמנות, והקהילות השונות בהם מתרחשים פרויקטים של אמנות חברתית.
שדה האמנות החברתית, הינו תחום המתפתח במהירות בארץ ובעולם, ביחד עם שיח האמנות החברתית והמושגים הקשורים בו. התפתחות זאת קשורה למפנה החברתי ולשינויים שמפנה זה מחולל בכלכלה, בחברה ובתרבות. המפה מיועדת לשמש ככלי עזר לארגון המידע על התחום, על הפעילות בתחום ולהבניית הידע למחקר, ולתרום לחוויה ולהתנסות פעילה של הקהל והקהילה.