תוכניות יחודיות
במה לאומנויות
תוכנית בינתחומית להעצמה באמצעות אומנויות לתלמידי מב"ר ואתגר בשכבה י'
התכנית מבוססת על החינוך לאומנויות כמנוע אישי וחברתי וכן ככלי המסייע בפיתוח חוסן רגשי ומקדם מיומנויות השתלבות עבור תלמידים נוער בסיכון. המיזם נשען על התפיסה כי בכוחן של האומנויות לזמן כלים בכדי לגבש מחדש את עצמיותו של התלמיד מתוך חומרי חייו ונתוני סביבותיו.
התכנית משתמשת בכלי הפדגוגיה הטיפולית להעצמה רגשית, לגילוי כשרונות חבויים, וביטוי אישי ופועלת בגישה בינתחומית סביב "רעיונות גדולים" ובלמידה סדנאית וחוויות. המיזם הינו פרי שיתוף פעולה בין אגף אומנויות ואגף שח"ר.
בשנת תשפ"ה יצא קול קורא, מתוך ראיה כי תוכנית "במה לאומנויות" תורמת לפיתוח מיומנויות כגון יצירתיות, חשיבה ביקורתית ועבודת צוות. מיומנויות אלה תורמות לשיפור הישגי התלמידים בבית הספר ומצמצמת את הסיכון לנשירה. השתתפות בפעילויות אומנותיות יוצרת תחושת שייכות והזדהות לקבוצה ולבית הספר ומחזקת את התלמידים. התוכנית מהווה פלטפורמה לחיזוק הביטוי והדימוי העצמי של התלמידים.
השואה בראי האומנויות
ערכה זו מזמנת מפגש ייחודי להיכרות עם יוצרים ויצירותיהם, ללמידה של נושאים מורכבים ולעיתים גם טעונים. למעלה מ-100 יוצרים ויצירותיהם: דמויות מרקדות, קולות ונגינה, ציורים, תמונות וסרטים בכל אחד מחמשת תחומי האומנויות: אומנות חזותית, מחול, מוסיקה, תיאטרון וקולנוע. מבחר יצירות המחיות את ההיסטוריה בהקשרים רחבים של אומנויות, תרבות, מציאות וסיפור חייהם מנקודת מבטם של היוצרים. הביטוי האישי של האמן בהקשר לתקופה, למקום, לתרבות ולחברה בה הוא יוצר שזורות בנופי נפשו וילדותו.
בכוחה של יצירה ויוצרה לתרגם את מה שנראה אכזרי עד אימה להיות מצחיק, לצבוע את הכאב באהבה, את הבדידות להפיג בשירת המקהלה, לייצר יופי מתוך המכאובים, ומתוך הטירוף להציף חמלה. ילדים שבמשך תקופות ארוכות נאלצו להיות בלתי נראים והיצירה הייתה עבורם המקום להשתעשע, לחפש ולמצוא חברים, נערות ונערים שהפכו באחת לבוגרים ואנשים מבוגרים - בעבור כולם כאחד, היצירה הייתה הפתח לחוות ולהיות. ערכה זו היא בעבורם, מקום לסיפורם וליצירותיהם שלעולם לא יאבדו.
בערכה זו מגוון של כ-100 יצירות משנות העשרים של המאה הקודמת ועד לזיכרון השואה בחברה הישראלית העכשווית. היצירות נבחרו מחמישה תחומים: אומנות חזותית, מחול, מוסיקה, תיאטרון וקולנוע, והן משלוש תקופות: טרום שואה, השואה ולאחר השואה. יצירות של נשים וגברים, יהודים ולא יהודים, ממקומות שונים ובטכניקות מגוונות. ביצירות שנבחרו ניתן דגש מיוחד לשני נושאים מרכזיים: מנהיגות וזיכרון אישי וקולקטיבי. היצירות הן ביטוי לרוח האדם, לתקופה או לגעגועים למה שהיה כל אמן בשפתו, כל אמן בראי נפשו וכפי שחווה את האירועים. ביטוי אנושי ותיעודי של אמנים שחוו את השואה, בני הדור השני לשורדי שואה ואמנים אחרים המגיבים לאירועי השואה כאירוע אנושי עצום. היצירות נבחרו באופן שיתאים ללומדים בחטיבה העליונה מבחינת התיאור, התוכן ויכולתם של הלומדים לעמוד על המשמעויות והמסרים.
השואה באי האומנויות - לערכה המלאה
הוראת אומנויות בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים
אגף אומנויות בשיתוף עם אגף חינוך מיוחד ועם שפ"י (שירות פסיכולוגי חינוכי), וכן עם האגף למחוננים, רואה בשילוב הוראת האומנויות בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, את אחד הדברים המרכזיים, ושם לו למטרה לתת מענה הולם ומותאם לכלל התלמידים הלומדים אומנויות בכל הגילאים.
האומנויות בבתי הספר הן שפה הכרחית דרכה תלמידים מבטאים את עצמם ואת עולמם הפנימי. הביטוי הרגשי והקוגניטיבי מתפתח באופן מובהק כאשר עוסקים באומנויות וניתן לראות לא פעם כי ילדים המתקשים להביע את עצמם בכתה, מתקשים בלימודים או נחשבים בעייתיים בהתנהגותם – מבטאים עצמם באופן מרגש ועמוק באמצעות האומנויות.
ילדים בעלי צרכים מיוחדים, חווים לא פעם, באופן מיוחד, חוויות מתסכלות וחוסר הצלחה. האופי המיוחד של שיעורי אומנויות המתקיימים בדרך פדגוגית ודידקטית מקצועית בתחום הדעת, מאפשרים לעבד תכנים לא מודעים וחבויים, ובכך בתהליך זה, מתאפשרת למידה מעמיקה ומתהווים תוצרים אשר לא היו נוצרים בדרך אחרת. חשוב להדגיש כי הוראת אומנויות היא תחום דעת כשאר תחומי הדעת, ואין מדובר בהתערבויות טיפוליות (המורה איננו מטפל).
חשוב מאד שהמורים המלמדים יעברו הכשרה הן בהוראת תחום הדעת והן בחינוך מיוחד.
התמודדות עם אוכלוסייה הטרוגנית מבחינת צרכי התלמידים, אף יותר מאשר בתחומי דעת אחרים, מערימה קשיים ואתגרים מיוחדים, והתאמה של החינוך המיוחד והחינוך לאומנויות היא דבר מרכזי שחייב לבוא לידי ביטוי בהכשרת המורה. לשם כך אנו מקיימים פיתוח מקצועי, שיח מתמיד ומפגשים.
חוברת משיקים - אומנות ההוראה בכיתות הכוללות תלמידים עם קשיים ועם לקויות בלמידה, בהשקה לתחומי הדעת.
דוגמאות לבתי ספר יסודיים
- "ארץ הבובות" - מחול ותיאטרון לכיתות ב' - מיכל מלול, שירה ביבר ששו, רחלי מור שרוייט, יעל שגיא מטקלף.
- יחידת הוראה בנושא חפץ - תיאטרון ואומנות חזותית לכיתות ג' - שלומית סנדרס, מיכל אוטרמן, טימור בנדל פיליפס, גליה קולעד רווה.
- "ארגז כלים" - אומנות חזותית לכיתות ג' - מיה תומר.
- יחידת הוראה בנושא אביב - מוסיקה, מחול, אומנות חזותית ומלאכה לכיתות ג' ד' - לי צבר, עדי יוחליס, עדי פלג, ויקה מלמד.
- יחידת הוראה בנושא סימטריה וא-סימטריה - אומנות חזותית ומחול לכיתות ה' ו' - עידית אגמון, הדס נהרי, איילת פירשט, ליאת צ'יבוטרו.
- יחידת הוראה בנושא הכרת איברי גוף - ידיים - אומנות חזותית ותנועה לכיתות ה' ו' - אביטל ויינשטיין, איריס שרעבי, ענת אונא
דוגמאות לחטיבות ביניים
- הנגשת האזנה ליצירה מוסיקלית - מוסיקה לכיתות ז' - אירנה סרז'ניוק.
- "סצינה מהסרטים - סצינה מהחיים" - שילוב אומנות חזותית וקולנוע לחטיבת ביניים– הדס נהרי.
דוגמאות לחטיבה עליונה
- יחידת הוראה בנושא "ביקור בתערוכה" - המחשת יצירות אומנות באמצעות תנועה לתיכון – אפרת בורוכוביץ' לפיד.