מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
המזכירות הפדגוגית

אגף א' פיתוח פדגוגי

share
שתפו עמוד:
אגף א' פיתוח פדגוגי

אגף א' לפיתוח פדגוגי מוביל את הצירים הפדגוגיים המשותפים של כלל תחומי הדעת במזכירות הפדגוגית, בהתאם להנחיית יו"ר המזכירות הפדגוגית. מומחי התוכן באגף מקדמים ומפתחים את מקצועיות מובילי תחומי הדעת השונים בנושאים גנריים באמצעות תשתית ארגונית ופדגוגית של מודלים מובילים לפיתוח מקצועי, הטמעת שפה מקצועית משותפת של חדשנות פדגוגית, בינה מלאכותית והערכה חלופית, כתיבת תכניות לימודים, תקשוב ופדגוגיה דיגיטלית ומומחיות גילאית ומגזרית. בנוסף לכך, האגף מספק תשתית לפיתוח תכנים הנדרשים בתחומי הדעת השונים.

תחומי פעילות האגף

  • תוכניות לימודים

    המזכירות הפדגוגית הינה הסמכות הפדגוגית העליונה במשרד החינוך. מתוקף כך, היא אמונה על התווית המדיניות הקוריקולרית-פדגוגית של המשרד, כמו גם על הגדרת מכלול ההיבטים והמרכיבים (התוכניים והפדגוגיים) בתחומי הדעת הנלמדים במערכת החינוך והפיקוח על הוראתם.

    אחד מן המרכיבים המרכזיים באחריות המזכירות הפדגוגית הינו התוויית התכנים הנלמדים ותפיסת ההוראה-למידה-הערכה בכל אחד מתחומי הדעת עליהם היא אמונה, אשר ביטויים המוחשי הינו מסמך תוכנית לימודים, מסמך המגדיר את המטרות, העקרונות, התכנים והמיומנויות הנכללים בתחום דעת אחד הנלמד במערכת החינוך, כמו גם את ההנחיות הפדגוגיות העוסקות בהוראתו.

    תוכנית הלימודים מהווה תשתית לתכנון ההוראה בתחום דעת בבית הספר ובכיתה ולפיתוח חומרי הלמידה וספרי לימוד.

    תוכנית הלימודים ממוענת למנהל, למורה ולחבר עמיתיו בבית הספר, כמו גם למתכנני תוכניות הערכה למערכת החינוך, למפתחי ספרי לימוד, מורי מורים מפקחים ומדריכים.

  • הכוורת - פיתוח מקצועי מקוון

    הכוורת הינה סביבת לימוד מקוונת וחדשנית בהתאמה אישית, המחברת את המורה לקהילה מקצועית.

    הכוורת מכילה יחידות השתלמות קצרות ופרקטיות, (של 3 שעות לימוד), העוסקות במגוון תחומי דעת וב'אבנים הגדולות' של ההוראה והלמידה - עקרונות פדגוגיים, תפיסות ומיומנויות. היחידות כוללות: ידע, מיומנויות, ערכים, פרקטיקות הוראה מגוונות וחדשניות, כלים ללמידה דיגיטלית וללמידה מעורבת ועוד. התכנים מותאמים עבור מורים המלמדים בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים.

    בכוורת, המורים בוחרים אילו יחידות ללמוד לפי הצרכים והרצון שלהם מתוך מבחר הולך וגדל של תכנים, וכן את אופן הלמידה המועדף עליהם, מתוך מגוון ערוצי פיתוח מקצועי:

    • הערוץ הגמיש - השתלמות גמישה בה לכל מורה מותאם "מנטור מלווה" אשר מסייע בבניית התכנית ובליווי המורה במסע ההתפתחות המקצועי.
    • הערוץ המשולב - השתלמות המשלבת תכנים ממסגרות שונות (השתלמויות בית ספריות, פסגות, מפמ"רים וכו') ויחידות מתאימות בכוורת. צורת הלמידה משולבת: חלק מהלמידה מתבצע באופן מונחה כחלק מקבוצת לומדים קבועה, וחלק מהלמידה מתבצע באופן עצמאי בסביבת הכוורת.
    • הערוץ העצמאי - למידה עצמאית בסביבת הכוורת ללא גמול, לצורך העשרה. הכוורת הופכת להיות חלק מארגז הכלים המקצועי, המתחדש ומתעדכן כל הזמן.

    ההשתלמות בכוורת מוכרת לגמול עוז לתמורה ואופק חדש. 

  • חינוך לחשיבה

    פיתוח ואימון ביכולות חשיבה ברמה גבוהה הם חלק חשוב בהכנת התלמידים והבוגרים של מערכת החינוך ללמידה ולהבניית ידע חדש באופן עצמאי, תוך הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתית.

    • כיצד מקדמים תרבות חשיבה וחקר בבית הספר?
    • כיצד נוכל לסייע לתלמידים בפיתוח יכולות חשיבה מגוונות?
    • מה היתרונות בקיום חשיבה מטא קוגניטיבית במהלך הלמידה? ואיך ניישם כל זאת בכיתה?
  • חדשנות פדגוגית

    קידום חדשנות חינוכית ושיפור תהליכי הוראה-למידה והערכה

    יחידת החדשנות הפדגוגית, הפועלת במסגרת אגף א' לפיתוח פדגוגי במזכירות הפדגוגית, שואפת לקדם חינוך מתקדם ומותאם למציאות המשתנה. ביחידה אנו מפתחים ומטמיעים תהליכים וכלים המעניקים למורים מיומנויות חיוניות וידע רלוונטי, תוך עידוד חשיבה ביקורתית, יצירתיות ויכולת הסתגלות לעולם מונע בינה מלאכותית.

    ערכים ויעדים

    • חדשנות: הובלת, פיתוח ויישום רעיונות וכלים חדשניים במערכת החינוך.
    • שיתוף פעולה: עידוד שיתוף פעולה בין צוותי המזכירות הפדגוגית ובעלי עניין בתוך המשרד ומחוצה לו.
    • מצוינות פדגוגית: קידום פרקטיקות הוראה ולמידה מתקדמות.
    • למידה מותאמת אישית: יצירת כלים ומתודולוגיות המאפשרים מסלולי למידה מותאמים אישית למורים בתחומי הדעת.

    שירותים וכלים

    • תמיכה מקצועית וליווי פדגוגי בתחומי הדעת ובהתאמה לשלבי הגיל.
    • פיתוח כלים ומשאבים להוראה חדשנית.
    • תכלול וריכוז מסלולי בגרות חלופית, כולל בחינות עתירות מדיה ונתיב שותפי פיתוח.

    פרויקטים ייחודיים ויוזמות:

    • תהוד"ה: פיתוח תלקיט מענים למנהלי בתי הספר וצוותי החינוך במעבר משגרה לחירום.
    • שילוב בינה מלאכותית: שותפות בתכנית האסטרטגית לשילוב בינה מלאכותית בחינוך.
    • פיתוח חומרי למידה לעת חירום: תכלול המהלך לפיתוח חומרי למידה בתחומי הדעת לעת חירום.
    • התאמות פדגוגיות: התאמות פדגוגיות למגוון אוכלוסיות ומגזרים.
    • פרקטיקות הוראה משולבות בינה מלאכותית: פיתוח פרקטיקות הוראה המשלבות בינה מלאכותית בהתאמה לשלבי הגיל.
    • כנסים ואירועים: הובלת כנסים ארציים ואירועי שיא לקהילת עובדי ההוראה.
    • צידה לדרך - משאבים להורדה ושימוש:

    • תוכנית נש"ף (נתיב שותפי פיתוח): תוכנית זאת מאפשרת לבתי הספר לפתח באופן עצמאי תכנית הוראה והערכה לבגרות שבאמצעותה תוכל קבוצת איכות של מורות ומורים מקרב בית הספר להביא לידי ביטוי רוח של יצירתיות, יזמות ומימוש החזון של בית הספר.
      התוכנית צריכה לכלול מרכיבים של העמקה בחומר הנלמד, הרחבה, גיוון וחקר, ועליה להקנות מיומנויות למידה דיסציפלינריות וכלליות (כמו חשיבה מסדר גבוה, חשיבה יצירתית, עבודת צוות, השוואה). נדרש לכלול בה דרכי הערכה ייחודיות ומגוונות והיא צריכה לשלב בין ידע, מיומנויות ועיסוק בשאלות ערכיות, תוך מתן דגש להבנה, משמעות ורלוונטיות לעולמו של התלמיד. דגש מיוחד בתוכנית צריך להינתן להיבטים של הקניית מיומנויות לפיתוח לומד עצמאי. היא צריכה לכלול התייחסות לסוגיות של בינה מלאכותית הן כאמצעי לקידום למידה מתקדמת וחדשנית, והן כמענה לאתגרים של למידה עצמאית ומקורית בעידן שבו הבינה המלאכותית משנה את פני הידע והלמידה.
      התוכנית צריכה לכלול כ-75% מהתכנים הנלמדים בתוכנית הרשמית כאשר התכנים הנוספים (25%) יקבעו על ידי בית הספר בהתאם לרוחו, נטייתו וערכיו.
      יש לשים לב כי מסלולים ייחודיים אחרים כמו "חלוצי הערכה", "תמ"ר" ועוד, נכללים משנת תשפ"ה תחת ההגדרות הפדגוגיות של נתיב נש"ף וכי האישור לתוכנית הינו לשני מחזורי למידה.
      התוכנית פותחה ביחידת החדשנות בשיתוף עם אגף א' לחינוך על יסודי במינהל הפדגוגי.
      לפרטים על התוכנית ועל אופן הקבלה בקול הקורא.

צוות האגף